Kapat

TANKS R US (TOYS R US)

Halil Yıldırır

Reklamlar

Ters dönmüş bir tank, sağ paletinin üzerine yerleştirilmiş bir koşu bandı ve bunun için özel dizayn edilmiş palet altı tekerler. Koşu bandının üzerinde gerçek Amerikan atletler sergi boyunca belli sürelerde koşuyorlar ya da hızlı yürüyüş yapıyorlar. Farklı disiplinlerin ortak bir karması olan iş, Amerika’nın askeri zihniyetini, atletizmini ve ulusalcılığını bir bakıma gözler önüne seriyor. Çünkü iş, içinde barındırdıklarıyla fazlasıyla Amerikan! Koşan atletler adeta çok hızlı akan şehir hayatına uyum sağlamaya çalışan Amerikalılar gibi, hızlı akan bir tüketim. Tankın ters döndürülmesi ise Franz Kafka’nın Dönüşüm adlı kitabındaki Gregor Samsa karakterinin böceğe dönüşmesi gibi, kendine yabancılaşan bir yapı. -Ayrıca ters dönmüş olması ve atletlerin olduğu yerde koşması da, G. W. Bush döneminin başarısız askeri uygulamalarına (Afganistan, Irak) bir gönderme!- Ve bu yabancılaşmayı sürdürdüğünün farkında olmadan şehir yaşantısının hızına ayak uydurmaya çalışan Amerikalılar.

Venedik Bienalini sanat dünyasının olimpiyatı olarak farz edersek; sanatçıların olduğu bir etkinlikte ülkelerin gücüyle ilişkili sembollerin, rekabetçi sporlarla harmanlanması fikri, rutinin, kontrollü bir biçimde salt jimnastikçiler tarafından döndürüldüğü özel bir durumu ortaya çıkartıyor.2

İşin mekanla ve seyirciyle kurduğu iletişim, çıkardığı ciyaklamaya dönük palet sesleriyle onları adeta kendine çekip beklenmedik samimi pozlar yaratıyor ya da onları bu sese maruz bırakıyor. Amerika’nın gürültülü pop yayılmacılığının ve kendinden olmayanlara karşı nasıl bir tutum takındığının vücut bulmuş hali. Benim yaptıklarıma katlanmak zorundasın çünkü ben gittiğim yere barış ve demokrasi getiriyorum(!) düsturuyla meşrulaştırılan askeri hamlelerin arkasında yatan asıl nedenin petrol havzaları olduğunu bilmeyen yoktur her halde. Bu eserde de karşımıza böyle bir durum çıkıyor aslında, Serge Guilbat’ın “New York Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı” adlı kitabında bahsettiği gibi, insanlara özgürlük satarak ya da böyle yaptığına ikna ederek, merkezleri değiştirebilirsiniz. Her şeye rağmen atletlerin askeriyeye ait bir tankın üstünde açık havada görece özgür bir şekilde koşması da buna delalet. Fazlasıyla politik ve özeleştiri kokan bu işleri yapan sanatçılar; Jennifer Allora ve Guillermo Calzadilla Porto Riko’da yaşıyor ve çalışmalarını da orada sürdürüyorlar. Önceki işlerinde genellikle Amerika’nın politikalarını eleştiren bu sanatçıların Amerika’yı temsil etmek için seçilmeleri ise siyasi ve sanatsal açıdan oldukça iyi bir hamle. Jennifer Allora’da bir röportajında bu duruma dikkat çekiyor: “Bizler ilk defa Amerika’yı temsil etmek için ve muhtemelen de Porto Riko’da yaşadığımız için seçildik. Şundan eminim, örneğin Idaho’da falan yaşasaydık eğer temsil için zorlayıcı bir aday bile olamazdık.”3

Sonuçta bu neyi temsil eder ve sen neyi temsil edersin çıkmazından başarılı bir şekilde sıyrılan sanatçılar Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla’ya göre bu işler: “Siyasal sanatın mekanizmalarının piyasaya nasıl girdiğini ve nihayetinde nasıl nötrleştiğini/tarafsızlaştığını ele almaktadır.”4 Fakat çalışma eleştirel bir tartışmadan uzak mıdır? Ya da politik olarak doğru olan, politik bağlantı kisvesi altında ana akıma katılmış mıdır? Cevaplar sizde..

Yararlanılan  Kaynaklar:

Görsel:

Track and Field, 2011
by Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla

Tank and treadmill, runner (Dan O’Brien, 1996 Olympic Decathalon Gold Medalist, depicted)
Installation view: “Gloria” US Pavilion, presented by the Indianapolis Museum of Art, 54th International Art
Exhibition, La Biennale di Venezia, Photo: Andrew Bordwin1

[]http://www.vulture.com/2011/06/jerry_saltz_on_the_ugly_americ.html
[]http://hemisphericinstitute.org/hemi/en/e-misferica-81/horton
[]http://www.imamuseum.org/sites/default/files/attachments/bordwin_biennale-3652_0.jpg
[]https://www.crousel.com/home/artists/Jennifer%20Allora%20&%20Guillermo%20Calzadilla/bio

https://saci-art.com/2015/06/10/allora-and-calzadilla-creative-duo-saci-alumni-1995-representing-the-us-pavilion- at-the-56th-venice-biennale/allora-calzadilla-track-and-field-2011-tank-and-treadmill-runner-dan-obrien-1996- olympic-decathalon-gold-medalist-gloria-us-pavilion-presented-by-the-indianapolis-museum-of-art-54th- international-art/

http://artpulsemagazine.com/allora-calzadilla-ironing-a-camels-hump

http://artpulsemagazine.com/allora-calzadilla-ironing-a-camels-hump

http://artpulsemagazine.com/allora-calzadilla-ironing-a-camels-hump

About the author Halil Yıldırır

Halil Yıldırır, 1990 yılında Ankara’da doğdu. Şu an İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor. 2010 yılında, aldığı İstatistik eğitimini yarıda keserek sanat eğitimi almaya karar verdi. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümüne ve aynı anda Anadolu Üniversitesi Fotoğrafçılık ve Kameramanlık Bölümüne başladı. 2013 yılında Erasmus Programıyla Çek Cumhuriyeti Jean Evangelista Purkyne Üniversitesi’nde İngilizce Fotoğraf Yüksek Lisans Bölümünde 1 yıl eğitim aldı. 2014 yılında Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesinde Sosyoloji eğitimine başladı. 2015 yılında Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Yönetimi Yüksek Lisans Programına girdi ve şu an tez öğrencisi olarak eğitim hayatına devam etmektedir. Marcus Graf’ın, Contemporary Istanbul Kilis Okul Projesinde, Contemporary Istanbul Collecters’ Stories Bölümünde ve Ekavart Gallery 25/25 sergisinde proje asistanı olarak çalıştı. Genç sanatçı olarak da yurtiçi ve yurtdışı çeşitli karma sergilerde yer aldı. Şu anda Büyükdere35 Kültür Sanat Platformu’unda Koordinatör olarak çalışmaktadır.

All posts by Halil Yıldırır →

2 Yorum

  1. Makalenizi soluksuz okudum ellerinize sağlık.

    Beğen

    Cevapla

    1. Halil Yıldırır Mart 27, 2017, 6:23 am

      Teşekkür ederim.

      Beğen

      Cevapla

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: