Kapat

Rastlantının Mükemmelliği

Işıl Aydemir

Reklamlar

Ali Bilge Akkaya’nın X-IST’te gerçekleşen ikinci kişisel sergisi ‘’İki veya rastlantısal zamanların gerçek hikayeleri’’ ilk kişisel sergisinde yer alan fotoğrafların devamı olarak karşımıza çıkıyor. Farklı lokasyonlarda çekilen fotoğraflardan oluşan içeriği ile an’ı rastlantısallık üzerinden yakalayarak izleyicinin de kendi dünyasına ait parçalar bulmasına sebep oluyor.

Akkaya’nın fotoğraflarında mekan ve insan unsuru kompozisyonun temel öğeleri olarak yer alıyor. İçeriğinde barındırdığı bu etkenlerin bir bütünlük oluşturması ve simetriye ağırlık vermesiyle birlikle estetik açıdan da mükemmelliği ele alıyor. Sanatçı, mükemmel fotoğrafı bulmak için algı ve sorgulama üzerinden yaptığı araştırmalar ile yarattığı kurallar çerçevesinde manipüle edilmiş hikayeler sunuyor. İzleyiciye ortak bir görsel dil sunarken, bir yandan da her bireyin aynı fotoğraftan farklı hikayeler yaratması ile izleyiciyi kendi dünyasıyla baş başa bırakıyor.

Rastlantısallık üzerinden mükemmelliği arayan yapıtlar; zaman, hareket ve değişkenlik üzerinden hikayeler barındırıyor. Geniş alanları sıkıştırması veya dar alanlarda sonsuzluk etkisi yaratması ile izleyici kendini bir bulmacanın içerisinde gizlenmiş figürleri/ifadeleri ararken buluyor ve bağ kurmaya başlıyor. İzleyiciyi bir arayışa sürüklemesi yapıtların en önemli özelliği olarak öne çıkıyor. Geometrik formlardan oluşan kompozisyonlarda, ilk anda fark etmediğimiz fakat dikkatli bakınca gizli öğeleri barındırdığını görüyoruz.

6G, 160×45 cm, Fine Art Print, 2016, Rodos

Kompozisyonlarının başlangıç noktası olan mekanda rastlantısallık ile ortaya çıkan figürlerin her birinin kompozisyondaki yerlerinin hesaplanışı beraberinde zıtlığı da yaratıyor. Yapıtlarda kurgu yerine yaşanmakta olan ‘’doğal bir anı’’ izleyici ile buluşturması fakat kompozisyonu planlaması ile oluşan bir zıtlık…

Fotoğraflarda genellikle arkası dönük ve yalnız olan figürlerin bulunduğu nokta ve hareketler, izleyicinin de bakışını ilk anda yönlendirmektedir. Hem fotoğraftaki figürün hem de izleyicinin aynı manzaraya farklı açılardan bakması çeşitli yaklaşımları tek bir an’a kaydediyor. Farklı anlarda farklı mekanlarda izleyici ve figür tek bir zaman diliminde buluşuyor.

6B, 40x65 cm, Fine Art Print, 2016, Göreme

6B, 40×65 cm, Fine Art Print, 2016, Göreme

Bir arayış içerisinde olan kadın fotoğrafında, hem izleyiciye hem de figüre bir zirve sunan kompozisyonda, aynı manzara figürün ve izleyicinin gözünden algı farklılığı sunuyor ve kendimizi figürün yerine koymamızı da sağlıyor.

Akkaya, her gün vakit geçirmekte olduğumuz sıradan mekanlarda yapılan çekimlerde simetriden beslenerek o anki durumun yorumlanmasını izleyiciye bırakıyor. Gaziantep Çocuk Müzesi’nde çekilen ve ilk bakışta sonsuzluğa yürüyormuş gibi görünen ama dikkatli bakılınca uzakta bir kapının belirmesi çocuğun bulunduğu ortamdan çıkışını gergin bir dille hissettiriyor.

ABA-38_6L, 40x100 cm, Fine Art Print, 2016, Gaziantep_mini

ABA-38_6L, 40×100 cm, Fine Art Print, 2016, Gaziantep_mini

Yazın çekilen ve insanların eğlenerek vakit geçirdiği Rodos’da bulunan tramplenlerde çekilen fotoğrafın hoş bir anı yakalamasından ziyade huzursuz bir an yaratması veya ufuk çizgisinin tramplene hizalanması ile kişi de bir terk ediliş veya kapana kısılma gibi kasvet verici bir his uyandırıyor. Fotoğrafların bir kısmının siyah ve beyaz çekimi ile figürler bu iki zıt renk arasında sıkışıyor ve karamsar bir portre sunuyor.

6C, 120x80 cm, Movable magnetic 44 pieces, Archival pigment prints, 2016, İstanbul

6C, 120×80 cm, Movable magnetic 44 pieces, Archival pigment prints, 2016, İstanbul

Çalışmalarını belli bir dizilim ile yapılandıran sanatçı, 49 parçadan oluşan interaktif fotoğrafında sıradan otoparkları doğru bir düzenle yapılandırarak grafiksel bir görüntü elde ediyor. Diğer yapıtlarının aksine bu çalışmada herhangi bir figür barındırmaması ise insanın algısını bozarak sıradan bir otoparka olan algıyı değiştirerek temas içerisinde olmasını sağlıyor.

Mekanları izleyiciye olduğundan farklı göstermek, gerçekdışı bir yer izlenimi veren sanatçının 6J isimli yapıtı buna en iyi örnek olarak karşımıza çıkıyor. İlk anda soyut bir izlenim veren fotoğraf da dikkatli bakınca fotoğrafın sol tarafında bulunan sohbet halinde olan figürleri görüyoruz. Bu figürler mekanı soyut bir atmosferden somut bir alana taşıyor.

Akkaya’nın fotoğrafları mekan ve insan denkleminin özeti niteliği taşımaktadır. Sergide yer alan yapıtların bir bütünlük içerisinde olması hem birbiri ile hem de izleyici ile bağ kurmaları, görme ve algılama biçimini zorluyor. Zıtlıkların bir anlam oluşturması, figürlerle empati kurulması her izleyicinin kendi hikayesini yazarak anları zenginleştiriyor. Dokümantasyon niteliğinde olan yapıtlar günlük rutinlerimizdeki sınırlarımızı hatırlatıyor ve seyirciye pek çok soru sorarak mekansal algıyı yıkıyor.

About the author Işıl Aydemir

Işıl Aydemir, 1987 yılında İstanbul'da doğdu ve İstanbul'da yaşamaya devam etmektedir. 2010 yılında Işık Üniversitesi İşletme bölümünü bitirdikten sonra, eğitim hayatına 2013 yılında başladığı, Bilgi Üniversitesi Kültür Yönetimi programına devam etmektedir. Şu anda 'Çağdaş Türk Sanatçılarının Global Sanat Piyasasındaki Konumu' üzerine tez yazmaktadır. 2015 yılından itibaren Marcus Graf’'ın asistanlığını yapmaktadır.

All posts by Işıl Aydemir →

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: