Kapat

ISLAH EDİLEMEYEN ANLAR

Işıl Aydemir

Reklamlar

Berkay Buğdanoğlu, Mixer’deki üçüncü kişisel sergisi ‘Islah – Reclamation’da varoluş ve yokoluş kavramlarını dönüşüm ve geçicilik üzerinden ‘an’ı vurgulayarak ele alıyor. Islah edilmeye çalışılan ama ıslah edilemeyeni kaostan beslenerek yorumluyor. Önceki işlerinden farklı olarak bu sergisinde ilk kez heykel çalışmaları da yer alıyor. Sanatçının yapıtları arasında çelik üzerine yağlı boya, akrilik, çelik – enstrüman heykel, video ve dijital baskı çalışmaları bulunuyor.

1

Heykel: Reclamation – Islah, Çelik, Alüminyum, 185 x 50 x 60 cm, 2016

Buğdanoğlu, yaratım ve yıkım kavramlarını kaoslar ile beraber irdelerken, kullandığı malzemelerin değişken yapısı serginin kavramsal içeriği ile birliktelik sağlıyor. Üretim sürecindeki değişimine izleyicileri de dahil etttiği serginin en çarpıcı yapıtları arasında Venüs heykeli bulunuyor. Venüs denilince akla ilk gelen güzellik kavramını varoluş ve bitiş içerisinde sıkışan bir zaman diliminde geçiciliğe vurgu yaparak yeniden yorumluyor. Venüs heykeli güzellikten arındırılarak ve oluşum sürecinden sonra içerisinden yakılarak tekrar işlem görüyor. Estetik olgusunun geçiciliğini vurgulayan heykelin, içten yakılması başka bir bağlamda kişinin de fiziksel değişiminin ötesinde ruhsal değişimini ve belki de çürümeyi düşündürüyor; tıpkı heykellerin de zaman içerisinde çürüme olasılığı gibi… Heykelin yanma işleminin yer aldığı videoda bir sürecin kayıt altına alınması, tekrarlanan ve müdahale edilemeyen bir başka kavram olarak heykel ile ilişki içerisinde tamamlayıcı bir olgu olarak yer alıyor.

2

Soldan sağa: Kirtland’s Song I, Tuval üzerine akrilik, 215 x 118 cm, 2016, Kirtlands’s Song II, Tuval üzerine akrilik, 215 x 118 cm, 2016

İnsanların doğa ile ilişkisini düşündüren ve insan müdahalelerinin etkisinin görüldüğü orman yangını resimlerinin gerçek bir hikayeden esinlenerek yeniden yorumlanması da durumun gerçekliğini pekiştiriyor. Kirtland’den esinlenilen hikayede yer alan doğal orman yangınlarının etkisiyle yaşamsal faaliyetlerine devam eden bir kuş türüne ithafen yapılan çalışmada, insanların orman yangınını önlemesi ile kuş türünün azaldığı görülmüş. Doğanın düzenini bozan insanların yıkıcı etkisinin ironik bir içerik ile sunulması dönüşüme engel olunamayacağının bir kanıtı olarak karşımıza çıkıyor. Sanatçının bu yapıtlarında siyah ve beyazı yoğun kullanması ise yıkım ve yaratım gibi zıtlıkların birlikteliğini içeren kavramların görselleştirdiğini hissettiriyor. İzleyiciler ıslah edilemeyen bir düzene dahil oluyor.

Shear, Çelik, mdf, Raspberry Pi, özel yazılım, 460 x 160 x 195 m, 2016 Duvardaki Yapıtlar (Soldan sağa): Timan I, II, III, Çelik üzerine Yağlı boya, 62.5 x 125 cm, 2016

Shear, Çelik, mdf, Raspberry Pi, özel yazılım, 460 x 160 x 195 m, 2016
Duvardaki Yapıtlar (Soldan sağa): Timan I, II, III, Çelik üzerine Yağlı boya, 62.5 x 125 cm, 2016

Metal üzerine yağlı boya müdahalelerin yer aldığı ve pas kullanılan çalışmalarda dönüşüm sürecinin gözle görülmesi ve izleyicilerin de değişime dahil olması bu deneyimin kolayca okunmasını sağlıyor. Sanatçının ilk interaktif çalışması olan enstrüman – heykel formundaki ‘Shear’ isimli yapıt belki de okunması en zor olan işlerden biri. Ebatları ve formuyla dikkat çeken çalışmanın bütünleyici unsuru olan insanla etkileşim ile ses dalgaları yayıyor ve dokunmanın verdiği etki ile değişime uğruyor.75 farklı metal parçasına yazılan kodlarla oluşturulan ve  formu itibariyle belki de çalılıkları çağrıştıran heykel, yaydığı ses dalgaları ile insan eylemlerinin kısa bir zaman dilimindeki etkisi ve yok oluşunu temsil ediyor. Besteci, müzisyen ve ses tasarımcısı Tolga Tüzün’ün ses kodlarını oluşturduğu heykel, 21 Ekim tarihinde kontrbasçı Özgür Yılmaz’ın performans ile yeniden yorumlandı. Bu bağlamda sanatçının dönüşüme ve geçiciliğe yaptığı vurgu, bu performans ile önce yok oluş ve sonrasında tekrar varoluş yaşanması nedeniyle tüm yapıtlarla ile ilişki kuruyor. Sergi kendini yenileyerek, değişime uğruyor.

Soldan sağa: Grain II, Çelik üzerine Yağlı boya, 100 x 160 cm, 2016, Oya, Çelij üzerine Yağlı boya, 225 x 115 cm, 2016

Soldan sağa: Grain II, Çelik üzerine Yağlı boya, 100 x 160 cm, 2016, Oya, Çelij üzerine Yağlı boya, 225 x 115 cm, 2016

Sergide bizi karşılayan Venüs heykelinin yandığı video; ilk anda kaosun bizi sarmalaması, yıkımı ve dönüşümü hissettirmesi nedeniyle konumu açısından vurucu bir etki yaratıyor. ‘Shear’ın yeniden kodlanması ve performansın yer alması, hareketin yapıcı ve yıkıcı etkisiyle değişimi güçlü kılıyor. Yapıtlarda kullanılan malzemelerin belki de yıllar sonra fark edilecek paslanma, yanma süreçlerinin minimal dahi olsa dönüşümü ve içeriklerde yer alan karmaşa duygusu ilk andan itibaren seyirciye aktarılıyor. Var olan durumu oluş biçimiyle yorumlamanın yerine onu yıkarak ve tekrar var ederek seyircinin ‘an’a odaklanmasını sağlıyor. Sergide, Buğdanoğlu’nun ele alış biçimiyle doğanın salt oluşumundaki değişim gibi, kavramların da yeniden oluşumunu görüyoruz.

Video: 1,6 kg termit magnezyum şeridi ve maytap ile heykekin üzerinde ateşlenmiştir. Photo credits: CHROMA

Video: 1,6 kg termit magnezyum şeridi ve maytap ile heykekin üzerinde ateşlenmiştir.
Photo credits: CHROMA

Kapak: Until Only Water and Wind Remain, Çelik üzerine Yağlı boya, 250 x 125 cm, 2016

About the author Işıl Aydemir

Işıl Aydemir, 1987 yılında İstanbul'da doğdu ve İstanbul'da yaşamaya devam etmektedir. 2010 yılında Işık Üniversitesi İşletme bölümünü bitirdikten sonra, eğitim hayatına 2013 yılında başladığı, Bilgi Üniversitesi Kültür Yönetimi programına devam etmektedir. Şu anda 'Çağdaş Türk Sanatçılarının Global Sanat Piyasasındaki Konumu' üzerine tez yazmaktadır. 2015 yılından itibaren Marcus Graf’'ın asistanlığını yapmaktadır.

All posts by Işıl Aydemir →

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: