Kapat

Minimal Çözümlemeler

Tuğçe Yaman

Reklamlar

Yeditepe Üniversitesi Plastik Sanatlar Bölümü’nden mezun olan genç sanatçı Soyhan Baltacı ile çalışmalarını, deneyimlerini ve gelecek planlarını konuştuk.

Öncelikle yapıtlarında içerik ve form olarak nelerle ilgilendiğinden bahseder misin?

– Mümkün olduğu kadar birbiriyle çelişkili olmamalarına özen gösterdiğim için, temsil ettiği anlamları niteleyebilen  formlar seçmem gerekiyor. İşin bu kısmı, çok da fazla izleyiciye seçme şansı bırakmak istemediğimden kaynaklanıyor olsa gerek. Son 1,5 yılı aşkın süredir mekan etkisi üzerinde gelişen yoğun bir dil oluşturma çabam var ve bunu kişisel gereksinimlere bağlıyorum. Bunu direkt olarak sade şekilde koymak istediğimde ortaya minimal çözümlemeler çıkıyor. Çoğunlukla, resimde vermek istediğim hareketleri  ifade edebilecek basit formlar kullanıyorum. Kompozisyonu kurmada bana oldukça yardımcı oluyorlar; renk konusunda da mümkün olduğu kadar kendimi yenilemeye özen gösteriyorum. Monokrom fon üzerinde kullandığım nötr tonlar, resimde göstermek istediğim şeyleri daha rahat ortaya koymamı sağlıyor.

Kolaja geçiş sürecin ve kolaja bakış açın nasıl ?  

– Uzun zamandır yağlıboya ile ilgileniyorum, genellikle spontane elde edilen etkiler yağlıboyada son zamanlarda çok ilgimi çekmemeye başladı, kendi  işlerimde genellikle çalışmanın gerektirdiği ne ise; teknik, renk, kompozisyon açısından aldığım kararlar da o yönde olduğu için, kolaj tercih edilebilir bir malzeme haline geldi. Etki açısından da bana ihtiyacım olan şeyi veriyor, aynı zamanda uygulamasının pratik oluşu, çalışma üzerinde düşünecek daha fazla zaman sağlıyor. Zaten böyle bir ihtiyaç aslında bu kararı almama sebep oldu.

Resimlerinde göze çarpan bir kaos var. İç içe geçmiş soyut geometrik formları tercih etmenin sebebi var mı? (Sosyolojik, psikolojik ya da çevresel) 

– Oluşturduğum mekânların düzeni  hakkında dürüst olmam gerekirse, çoğunlukla günlük yaşam dinamiklerine etki eden bütün faktörleri ele almak istiyorum. Bu yüzden çoğunlukla kompozisyonda sık sık farklı kararlar alabiliyorum. Elverişli ortamı hazırlamak, resmin de plastik değerlerine çok fazla müdahale etmemek için geometrik şekiller bana oldukça estetik, değiştirilebilir ve ifade gücü yüksek birer modül olarak geliyorlar. Onları, istediğim gibi yapıyı inşa etmede kullanabiliyorum. Diğer açıdan, çevreden nasıl etkileniyorsak, doğal olarak onu da yansıtıyoruz. Bu nedenle kaos çağrışımı benim tercihlerimden biri olmasa bile mecburen oluşan bir duyum. Bireyselliğe çağrışım yapması açısından da zaten genellikle mekanları mümkün olduğu kadar sade ve öznel tutuyorum.

Bize ‘’ UTOPIA’’dan bahseder misin?

– UTOPIA benim  2 – 2,5 yılı aşkın bir süredir üzerinde çalıştığım, hala geliştirmeye çabaladığım, yağlıboya çalışmalarından oluşan seriye verdiğim isim;başlangıçta olaylar ve durumlara karşı eleştirel bakış açısını üretebilecek potansiyeli kendimde bulup, bunu kullanabildiğim ilk mecra. Çoğunlukla “insan-mekan” ilişkisini ele alıyorum. Zaten oluşturduğum kompozisyonlarda ağırlıklı olarak, bilindik peyzaj ressamlarının kullandığı alışagelmiş kompozisyonları kullanıyorum. Son günlerde resimlere “insan – mekan” ilişkisini daha çok göz önüne sokmak için figür de eklemeye başladım. Bunu yaparken bir yandan da üzerinde çalıştığım mekanlarda özerklik oluşturmaya çalışıyorum. Gittikçe daha bilinçli hale gelmeye başladı bu eylem, sonrasında şimdiki halini aldı. Pek çok kişinin aksine ben serinin ismini değiştirmeyi pek düşünmüyorum. Çünkü UTOPIA genele hitap eden bir kavram halini aldığı için, farklı zevklere ve bakış açılarına sahip olan insanlar da ortak noktalar bulmaya başladılar. Bence bu durumların anlaşılması açısından iyi bir örnek gibi.

Etkilendiğin ya da takip ettiğin sanatçılar var mı? Kimler? Neden?

– Düzenli olarak takip ettiğim sanatçılar arasında Seydi Murat Koç, Ali Elmacı ve Emin Mete Erdoğan var. Ben çalışmalarda kurgu-estetik-semiyotik  ilişkisine çok dikkat ediyorum. Aynı zamanda çalışmalarındaki metafizik-diyalektik ilişkilerin ve sanat hakkındaki görüşlerinin evrenselliğine inandığım Mustafa Ata’nın çalışmaları da benim için ayrıca esin kaynağıdır.

Birçok karma sergiye katıldın. Genç bir sanatçı olarak bu sergilerden edindiğin deneyimlerden paylaşmak istediğin  var mı?

– Her sergiden sonra daha fazla şeyin bilincinde olmaya başlıyorum. Şu anda benim için iletişim önemli. Karma sergilerde daha fazla örnek görüp, daha çok kişiyle tanışıp çevremi geliştirmenin önemini kavradım. Görünürlük kazanmaya devam ediyorum.

Yeni bir sergi var mı yakın zamanda?

– Yılın bu zamanı genellikle kişiselden ziyade galerilerin karma sergilerinde yer alıyorum. Sadece Nişantaşı’nda 1-2 noktada galerilerin daimi koleksiyonlarında bulunan birkaç işim var. Onun dışında yine geçen yıl olduğu gibi bu yıl da İstanbul ve Ankara’da sergiler olacak. Bunlar arasında en yakın tarihli olanı, yani açılışı yapacağım sergi ise 2 ay sonra Nişantaşı’nda Galeri Eksen’de  bir grup sergisi olacak. Burada serginin hem küratörlüğünü hem de sanatçılığını yapıyorum.

Sergiler dışında eserlerini izleyiciyle paylaştığın platformlar var mı? Seni nasıl takip edebiliriz?

– Hali hazırda bir Instagram sayfam var “@soyhanbaltaci”,yakın tarihte web sayfası da açacağım. Şimdilik bu ikisi dışında çalışmalarımı paylaşacağım bir alan olmayacak, çünkü düzenli  olarak zaten sahada kalmayı, dışarıda piyasada olmayı, kabuğuma  çekilmekten daha çok seviyorum. 

Teşekkür ederiz.

About the author Tuğçe Yaman

Tuğçe Yaman, 1990 yılında Bandırma’da doğdu. İstanbul’da yaşıyor. 2010 yılında alanını değiştirerek sanat eğitimi almaya karar verdi. Yeditepe Üniversitesi Sanat Yönetimi bölümünde eğitimine devam ediyor. 2014 Kasım ayından beri Marcus Graf’ın projelerinde asistan olarak çalışıyor.

All posts by Tuğçe Yaman →

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: