Kapat

Kent Manzaraları

Işıl Aydemir

Reklamlar

Hareket, mekan ve zaman kavramlarını inceleyen Erdal İnci, ikinci kişisel sergisinde zaman ve mekan kavramlarını, kamusal alanla beraber iç mekana taşıyarak deneysel bir yaklaşımla, yeni teknik ve farklı perspektiflerle beraber sunuyor. Mimari yapıların saklı kalmış bölümlerinin zamandan kopuk bir biçimde keşfedilmesi ve seyircinin de dahil olması, gerçekliği pekiştirip algılama biçmimizin sınırlarını yıkıyor. İlk kez fotogrametri tekniğinin sanatsal üretimde kullanılmasıyla, görsel belge niteliğinde ve mimimum düzeyde müdahale ile dolaysız bir anlatım dilini tercih eden sanatçı, kamusal alandaki sanal yerleştirmesi olan Berlin Duvarı – Bir Veri Görseli ve Taksim Meydanı’nda da hareketi klonlamasıyla beraber iç ve dış mekanı yapıtlarında sorgulayarak devam ediyor.

Centipedes_UltraHD_2015_5+1Kırkayaklar | Centipedes 2015 4K Tek kanal video | 4K Single-channel video 5+1 ap

Art On’da açılan sergiyi gezmeye başladığımızda Clones Project devamı niteliğinde kamusal alanda gerçekleştirilen Kırkayaklar video çalışması bizi karşılıyor. İnci’nin sonsuz döngüde klonladığı hareketler bu sefer bir zaman dilimi sınırında boş Taksim Meydanı’nda başlıyor, figürlerin görünmeye başlaması ve ortadan kayboluşu ise bir süreci ifade ederken, hareketlerin birlikteliği ise bir DNA sarmalını hissettiriyor. Sergide bedenin klonlandığı Kırkayaklar çalışmasını takip eden Berlin Duvarı – Bir Veri Görseli işinde de birim elemanın kamusal alanda klonlanması ile önceki süreçten tam anlamıyla kopmadığını gösteriyor.

berlin_duvari_bir_veri_gorsel-2

Berlin Duvarı: Bir Veri Görsel | Berlin Wall: A Data Visualization 2015 Tek kanal 3D animasyon | Single channel 3D animation 5+2 ap

Sergide Berlin Duvarı – Bir Veri Görseli’ni, 3D animasyon ve sanatsal baskılarla beraber farklı biçimlerini görüyoruz. Erdal İnci, Berlin Duvarı’nı seçmesinde, günümüzde hala yoğun olarak bahsedilen Berlin Duvarı’nın ve bu kavramın etrafında, duvarın kalıntılarının hala sergilenmesi ve dünyanın farklı bölgelerinde de dolaşmasının etkisinin olduğunu belirtiyor. Sanatçı gerçek boyutlarını inceleyerek başladığı Berlin Duvarı – Bir Veri Görseli için, L biçimindeki modülü  45 bin kez klonlayarak teknik çizimine başlamış. 50 km uzunluğu olan Berlin Duvarı’nın yıkım sürecini izlediğimiz video, dikey inşa edilerek sürecin tamamını  tek bir karede gösterirken yatay forma kontrast bir yaklaşımla gönderme yapıyor. Doğu Berlin’in merkezi olan Alexanderplatz’a sanal yerleştirmesi yapılan Berlin Duvarı’nın yıkımı, yine Doğu Almanlar tarafından inşa edilen televizyon kulesine paralel  konumlanarak kendine yeni bir alan açmış durumda. Eskiden Avrupa’nın en büyük binası olan televizyon kulesi, sosyalist Doğu Almanya tarafından teknolojisinin ve inşasının güçlü olduğunu göstermek için yapılmış. Bu bina ile Doğu’luların Batı’ya kaçmasını engellemek için yapılan Berlin Duvarı – Bir Veri Görseli’nin yan yana olması ve metafor olarak yıkılışı televizyon kulesine bir gönderme yapmakla beraber bilgilendirici ve gerçekçi simulasyonu ile bize geçmişte varolan sınırları, yok oluşu tekrar varederek hissettiriyor. Bu noktada görünmeyen hatta belki de geçmişte kaldığını düşündüğümüz olayların etkisini sorgulamaya başlıyoruz.

otoportre_4kvideo_2016.jpgOtoportre | Self-portrait 2016 4K Fotogrametri video | 4K Photogrammetry video 5+1 ap

İnci, fotogrametri video işlerinde ise sokakları 3 boyutlu tarayabileceği yeni bir yöntem araşıyı sonucunda fotogrametriyi bulduğunu belirtiyor. Fotoğrametri, nesnenin fotoğraflarının çekildiği ve ışık yardımı ile çizerek ölçme yapıldığı ve ölçülen nesnenin haritalanmasına dayalı bir teknik. Fotogrametriyi yeni bir belge dili olduğu için tercih eden sanatçı, mekanı çok kez farklı açılardan fotoğraflayarak gerçek boyutlarında modelleme ile bir araya getiriyor. İnci, modellemellerde benzetme ile ortaya çıkan işlerden ziyade temsilden öte dolaysız ve belge değeri taşıyan bir anlatımı tercih ediyor. Olanaksız açılardan gördüğümüz iç mekanlar arasında oto portre, Ses Tiyatrosu ve sanatçı atölyeleri hem kişisel hem de kamusal alanı ifade ediyor. Belli bir sürede gezebileceğimiz bir iç mekanı bir saniyede gösterebilen bu bakış açısı ile ana sıkıştırılmış videolarda zamansız bir zamanda sanal bir gezi gerçekleştirebiliyoruz. Mekanları ve mekanlarda yer alanları izlemekle beraber Ses Tiyatrosu’nda izlenen konumuna da geçiyoruz.

Seçilen iç mekanların farklı bir perspektif sunması nedeniyle gördüğümüz yeni atmosfer ilk anda bir yabancılaşma hissettirken, aslında bilmediğimiz kısımlarının sergilenmesi  bir yandan da şeffaflaşmayı ve içselleştirmeyi de beraberinde getiriyor. Dış mekanın kimliği ön planda iken, iç mekan kimliğinin keşfi ile önceki duruma yabancılaşıyoruz. Sanatçı atölyelerinin bir araya getirilişinde de farklı kimlikler kendi temsiliyetlerini ifade ederken bir yandan da tek bir an içerisinde bir araya gelerek yepyeni bir kimliğin oluşmasına yol açıyor.

ressam_erol_eskici_atolyesiErol Eskici’nin Atölyesi | Erol Eskici’s Studio 2016 Sanatsal baskı | Fine art print 75 x 75 cm 5+1 ap

Fotogrametri videoların yanında yer alan kolajlar ise videolar için çekilen fotoğrafların bir araya gelişi ile ortaya çıkıyor. Videolarla ilişki içerisinde tamamlacıyı bir bağlam oluşturuyor. Resimsel bir anlatı yansıtan fotoğraflar, sanatçı müdahalesi ile düzenlenmiş gibi görünse de aslında bilgisayar algoritmasıyla rastlantısal bir biçimde ortaya çıkıyor. Burada sanatçının veya bilgisayarın müdahalesinin hangi sınırlarda olduğu sorgulanabilir olsa da sanatçının belge niteliğindeki arşivini sergilediğini düşünmemiz gerekiyor.

Sergide yer alan yapıtlar kamusal alan, kişisel alan, dış mekan ve iç mekan kavramları algı biçmimizle oynayarak yeni açılardan ifade edilirken, sanatsal müdahalenin az olması ve belge niteliği taşıması üstünde durulması gereken en önemli nokta oluyor. Sergileme açısından “Berlin Duvarı – Bir Veri Görseli” ağır basan ve en akılda kalıcı yapıt olarak yer alıyor. Serginin bütününe bakıldığında yapıtlar içerik açısından birbirinden bağımsız gibi gözükse de kavramların birlikteliği güçlü bir hikaye oluşturuyor.

Sergi, 5 Haziran’a kadar Art On’da devam edecektir.

Fotoğraf_KayhanKaygusuz2

Fotoğraf_KayhanKaygusuz3.jpg

* Ana görsel: Ressamlar | Painters: Özlem Ünlü, Uluç Ali Kılıç, Erol Eskici, Hakan Selçuk Bacak, Ahmet Doğu İpek 2016 4K Fotogrametri video | 4K Photogrammetry video 5+1 ap

 

About the author Işıl Aydemir

Işıl Aydemir, 1987 yılında İstanbul'da doğdu ve İstanbul'da yaşamaya devam etmektedir. 2010 yılında Işık Üniversitesi İşletme bölümünü bitirdikten sonra, eğitim hayatına 2013 yılında başladığı, Bilgi Üniversitesi Kültür Yönetimi programına devam etmektedir. Şu anda 'Çağdaş Türk Sanatçılarının Global Sanat Piyasasındaki Konumu' üzerine tez yazmaktadır. 2015 yılından itibaren Marcus Graf’'ın asistanlığını yapmaktadır.

All posts by Işıl Aydemir →

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: