Kapat

Sanat ve Gerçeklik

Marcus Graf

İmgelerin yapılandırılması, algılanması ve iletişimi, ki daha sonra izleyici ile paylaşılacak olan, hayatın bireysel yansımalarını yaratmalarından dolayı görsel sanatçılar için her zaman temel konu ve problem olmuştur. Her ne kadar sanat eserleri temsiliyet görevlerini uzun zaman önce bırakmış olsalar da, şu anda dünyanın alternatif versiyonları ve modelleri olarak anlaşılabilirler.

Burada, bilinenin ötesine geçme eylemi, hayata dair genel algı ve anlayışımızın ardındaki sınırları arayışın gerçeklik üzerine yeni pencereler açmasından dolayı büyük değer taşır. Sanat sürecinin bu yönü romantizmden beri bilinmektedir, ki o dönemde sanatçı bireyselliğin ve öznelliğin gücünün farkındadır. Aydınlanmış öznenin konumu giderek yükselirken, kusursuz temelini 19. yüzyılın modernleşen ve şehirleşen sanat sahnesinde buldu. Bir asır sonra modern insan, varoluşçu bireyselliği, duygusal ve zihinsel dışa vurumculuğu ve aynı zamanda estetik ve sanatsal süreçlerin öznel deneyiminin değerini yoğun bir biçimde vurguladı. Günümüzde, post yapısalcılık ve postmodernizmin bize tüm gerçeklik yapı formlarını sorgulamayı ve hiç bir sosyal yapıyı ya da üst anlatıyı sorgusuz kabul etmemeyi öğretmesinden sonra,  bizler de sonunda dünyamızın heterojenliğini ve çoğulluğunu kabul eder olduk. Şu anki durum ise, parçalanmış gerçeklik imgesinin, hakikat ile bilginin sökülmüş parçacıklar olarak tekrardan ortaya çıkabilmek için sürekli değişip çöktüğü sonsuz bir çiçek dürbününü andırıyor. Böylesine bir karmaşa içinde, hiç kimse mutlak gerçekliğin metafiziğine erişemediğinden, bilginin nesnelliği ya da bütüncül bir skolastisizm mümkün değildir.

Dolayısıyla, herhangi bir hakikat araştırmasının ontolojik sonucu olan gerçeklik, ancak kendi yaşam biçimlerimizin içerisinde, diğer bilgi ve deneyim kaynaklı kavrayışlar kadar görecelidir.

 

İsmet Doğan’ın “Autos” (2012) serisi için yazdığım “Neyse Odur! Değil mi?” den alıntı.

About the author Marcus Graf

Marcus Graf (Doç. Dr.), 1974, Almanya’da doğdu, ve 2001’den beri İstanbul’da yaşıyor. 2003 yılından beri Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde öğretim üyesi ve 2012’de doçentlik ünvanı kazandı. 9. ve 10. Contemporary İstanbul’un Program Direktörü olarak çalışmadan önce, Siemens Sanat (2003 – 2007), Aviva Art Program (2006 – 2007), ve 2005 – 2007 Under Construction – Tepe İnşaat Güncel Sanat Mekanı’nın daimi küratörü ve 10. Istanbul Bienali gecegezenler video projesi gibi çeşitli kurum ve etkinliklerde (örneğin Baksı Müzesi (ON), Elgiz Museum (Genç Koleksyonerler 2), Caleidoscope Europe Evora, Portugal (Not a Lens but a Prism), CDA Projects (Hans & Helga) ve İstanbul 2010 – Avrupa Kültür Başkent (Geçici rahatsızlık)) küratörlük yapmıştır. 5533 - İMÇ Güncel Sanat Mekanı‘nı kurucularından olan Graf, halen Plato Sanat’ın daimi küratörü (2010’dan beri) olarak görevine devam etmektedir, ve ayrıca şu anda Artfulliving.com.tr’in sanat danışmanı.

All posts by Marcus Graf →

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: