Kapat

Sergilerin Tipografik Yolculuğu / 1. Bölüm

Ayşegül Çinici Yazıcı
Plato Sanat Direktörü

Reklamlar

Bir grafik tasarımcı olarak güncel sanat sergileri üzerine çalışmanın en keyifli yönü her serginin görsel kimliği üzerine düşünmek ve tasarım yapmak. Üstelik böyle bir mekanın aynı zamanda direktörü olarak görev üstlenmişseniz, mesleki formasyonunuzun ‘nefesini ensenizde’ daha fazla hissediyorsunuz…

Güncel sanat dünyasında çalışan veya bu havayı biraz olsun koklamış olan herkes şunu bilir; her sergi sağlam bir altyapı çalışması gerektirir; temanın/konunun saptanması, uygun sanatçıların bulunması ve eserlerin seçilmesi, mekanın tasarımı ve eserlerin etkin yerleşimi, tüm etkinliğin tasarımı ve serginin etkin bir görsel dil ile dışavurumu. Grafik tasarımcının rolü işte bu son noktada keskinleşir.

Plato Sanat’ta gerçekleştirdiğimiz sergilerimizin güncel sanat dünyasında uyandırdığı ilgi ve merakın dışında, bazen şöyle sürpriz sorularla karşılaşıyoruz; ‘Sergilerin tipografisine nasıl karar veriyorsunuz?’ veya ‘Bu yazı karakterini bu sergi için özel olarak mı yarattınız?’

Ayaküstü verilen cevaplar doyurucu olmuş mudur bilemiyorum ama şahsen benim için bu soruları duymak bile sevindirici. Demek ki, tipografi bariz bir ilgi alanı olmaya başlıyor.

Tipografi, görsel kimliğin sunumunda grafik tasarımcının elindeki en kuvvetli kozlardan biri. Bu kozu nerede, nasıl ve en etkili kullanacağını bilmesi gereken kişi de yine grafik tasarımcı. Bu yüzden, bu yazıda kendi galerimizdeki sergilerden birkaç örneği, sadece ‘tipografi gözlüklerimizi’ takarak, incelemeye ve yeniden okumaya çalışacağım.

Plato Sanat’taki sergilerde galeriye gelen izleyiciyi ilk karşılayan, tipografik unsurların ağır bastığı bir bilgi duvarıdır.

Aslında bilgi duvarı serginin kendisiyle de diyaloğu başlatan ilk unsurdur. İzleyici her sergide farklı bir tipografik kimliğe bürünen bu duvarla karşılaşır. Bu tipografik ilk selam, sonrasında sergi kataloğundan mekandaki eser etiketlerine kadar sürecek uzun bir sohbetle devam eder. Burada izleyici serginin adını, katılan sanatçı/ları, küratör ve sergi süresi bilgilerini alır. Aynı zamanda serginin ruhu duvardaki görsel yazı düzenlemesinin kodları içinde sunulmaktadır. Aslında kimse, bir serginin bütününü gezip hem eserler hem de mekanın verdiği hissin içine tam olarak girmeden, tipografinin kurgulanışındaki detayları kolaylıkla göremez.

Hemen sergilerimize bir göz atmaya başlayalım;

son2

Son, dünyanın sonu fikrinden hareket eden ve dünya üzerindeki son serginin nasıl bir görünüme sahip olacağı sorusunu ortaya atan bir sergi projesiydi. Tam da 2012’nin Aralık ayına denk gelen bu sergide, çöküş, bolca kıyamet senaryosu ve karamsarlık öğeleri taşıyan eserlerin yoğun çekim alanına girmiştik. Sergi içerdiği eserlerle ve mekanı adeta tepeleme dolduruşuyla çok ilginçti. Son tipografisinin de bu yoğun karamsarlıktan etkilenerek, siyahlığın içinde çürüyen ve bir süre sonra yok olacakmış hissi veren özel bir yazı karakteri ile tasarlanması kaçınılmaz oldu.

Son diyerek başladık, ama bu yazının sonu gelmedi… Daha fazlası 2. Bölüm’de…

About the author Ayşegül Çinici Yazıcı

Ayşegül Çinici Yazıcı, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Grafik Ana Sanat Dalı mezunu. Yüksek lisansını da aynı üniversitenin Sinema-TV Bölümü’nde tamamlayan Yazıcı, 2009 yılından beri Plato Sanat’ın direktörlüğünü yapıyor ve Plato Meslek Yüksekokulu Grafik Tasarım Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak çalışıyor. Mimarlık, tasarım, tipografi, edebiyat özel ilgi alanları arasında. Aynı zamanda çağdaş sanat koleksiyoneri.

All posts by Ayşegül Çinici Yazıcı →

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: